2021

Prikkels

In een wereld vol prikkels van buitenaf is rust nemen geen overbodige luxe. We kunnen een stuk minder de deur uit,  naar de stad, ergens een bakkie doen of een hapje eten. Om ons te vermaken bedenken we van alles om te doen. Thuiswerken, de kinderen niet naar school, minder rust in huis… Het zijn allemaal prikkels.

Rust nemen in een wereld vol prikkels

Ik bedoel met rust nemen niet de rust tijdens onze slaap, maar juist rust wanneer we wakker zijn.
Dat kunnen we doen door gewoon even ‘niets’ doen. Niets doen is leuk: geen tv, geen radio, geen smartfoon, niet lezen, geen kaarsje of wierook aan, geen spelletje spelen, een puzzel maken … helemaal niets.

Dan ook echt helemaal niets!

Stilzitten. Met je kont op de bank, stoel of de grond. Je aandacht richten op je lichaam en hoe je je voelt. Terwijl je niets zit te doen maak je contact met jezelf, je lijf, emoties en je gedachten. Door jezelf even stil te zetten en rustiger te gaan ademen, land je en kom je rustig in het nu.

Let eens op je ademhaling. Goed ademen kan je zo doen: adem diep in naar je schaambeen via je neus en uit via je mond. Volg je adem. Voel de warmte van je adem als je uitademt. Merk op hoe je borst, buik en mond beweegt tijdens deze oefening.

Geen prikkels van buitenaf

Dagelijks even ontprikkelen is net zo belangrijk als je tandenpoetsen. Zie het als een dagelijkse psychische douche. Ontprikkel wanneer jij je telefoon oplaadt, staar naar buiten met een warm kopje koffie of thee, of blijf nog even wat langer aan tafel na een maaltijd. Misschien wil het hele gezin wel even meedoen!

Succes!

Share this post

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email